ITCH gaat tentoonstellen in Zeeland, bij de Kunstschouw! Hoeve Batenburg te Ellemeet.



Daniëlle Luinge, Kobe De Peuter, Iet Langeveld, Koen Pattyn en Jan Willem Maris zijn Kunstenaarscollectief Itch.


Hoewel zeker zielsverwanten, zijn zij zeer verschillend als kunstenaar, zowel in benaderingswijze als in uitdrukking. 


Van een onbehaaglijke intimiteit in gevoelige toetsen tot afstandelijke verkilling in strakke lijnen: ziedaar enkele van de haast tegen elkaar opboksende uitersten van de actuele schilderkunst die Itch vertegenwoordigt. 


Deze diversiteit, gekoppeld aan de intensiteit waarmee ze hun werk benaderen, staat in het collectief garant voor een kritische uitwisseling die erg serieus en luchthartig tegelijk is.



Dit is de kern van de Itch-ideologie. 


Elkaar tot uitersten opstuwen om zo gezamenlijk een krachtige waaier van de actuele schilderkunst op te bouwen. 


Een celebratie van verscheidenheid.



De naam Itch duidt op het schuren en prikkelen, positief en negatief, van de leden onderling, maar zeker ook van hun werk naar de buitenwereld.




Daniëlle Luinge:


"De mens staat in mijn werk centraal als een vervalsing van mijzelf. Allemaal stukken van hoe ik mijzelf zie, en vooral beleef."



Sfeer, stemming en innerlijke betekenis zijn van groot belang in haar werk. Ze houdt zich bezig met het verbeelden van het zelfbeeld.


Dit heeft zich ontwikkeld tot kijken naar waar ze uit ontstaan is, wat leidde tot een sterke notie van enig kind zijn, die heel bepalend bleek voor hoe ze in de wereld staat en er tegenaan kijkt.


Wat hier zijdelings mee samenhangt en dus ook in haar werk aangeraakt wordt, zijn symbiotische relaties, dorpssfeer, heimwee en verlangen, jeugdsentiment.


Al de figuren in haar werk hebben een stilte om zich heen. Ze denken. Zitten diep in zichzelf. 



Zij duikt steeds dieper in 'het kleine wereldje'; familiebanden, de mini-wereld van kinderen. Maar ook de 'schone schijn wereld' van volwassenen. 


En het kleine, voor henzelf belangrijke plekje op deze aardkloot.




Kobe De Peuter:


Zijn schilderijen handelen over situaties die zinloos lijken: de momentopnames en gebeurtenissen uit het dagelijks leven die lijken aan te slepen zonder enige reden, of die zich zonder relevantie lijken af te spelen. 


De momenten waarin we ons gedwongen voelen om hun einde af te wachten, of die simpelweg en haast onmerkbaar lijken voorbij te glijden.



De Peuter schildert de schoonheid van onopvallende en zogenaamd onbeduidende momenten uit het dagelijkse leven


Daartoe baseert hij zich op eigen foto's, waaruit hij minutieus die uitsnede puurt die het sterkst zijn bedoeling draagt. 


Daaruit filtert hij alle ruis, zodat een uiterste zeggingskracht wordt verkregen.




Iet Langeveld:


Iet Langeveld schildert zoals ze is: raak, direct, eerlijk en snel. 


Een scherpe, geconcentreerde blik, gekoppeld aan een sterke vitaliteit, liggen hieraan ten grondslag.


Zie maar eens haar 'Ogen-schilderijen'.



Vanuit haar fascinatie voor de mens in al zijn aspecten, probeert zij intuïtief visies uit die zich opdringen, zowel vanuit het schilderen als vanuit het model.


De fascinatie blijkt vooral het schilderen, de verf, het gebaar te betreffen, natuurlijk in samenhang met het onderwerp.


Zo maakt ze nu ook landschappelijke beelden en stillevens.




Koen Pattyn:


Koen Pattyn is een schilderende dichter. Een open spons, die alles opzuigt wat hij kan gebruiken, alle commentaren, alle beelden, alle indrukken.


Hij is meer dan eigenwijs genoeg om het vervolgens telkens weer om te buigen tot en in te passen in zijn volgende schilderij.


Zo heeft hij in korte tijd een opmerkelijk sterke ontwikkeling doorgemaakt. 



Het beschrijven van zijn werk en instelling laat ik liefst aan hem zelf over:



met liefde en rust kijk ik,


naar kwetsbare perfectie


met weemoed


naar de barsten


met compassie 




Jan Willem Maris:


Maris' werk gaat over ruimte, aan de hand van schilderijen, ruimtelijke constructies en installaties.


Aan de hand van Straten en Pleinen en Interieurs onderzoekt hij de werking van de ruimte op het gemoed.


Het onderwerp bracht hem als vanzelf tot driedimensionaal werk, samen met zijn liefde voor constructies.



De laatste jaren heeft Jan Willem Maris zich beperkt tot tweedimensionaal werk, schilderijen en foto's.


Het begrip ruimte is verruimd. Tot natuurlijke pleinen en gelaagde ruimte via spiegelingen en transparantie.


Ook lijkt het er op dat de mens in zijn werk is geslopen, misschien onvermijdelijk als je het gemoed er in betrekt.


Zien we hier een verschuiving van tamelijk afstandelijk ruimte-onderzoek naar betrokken interactie tussen mens en ruimte?



Kunstschouw vroeg ook om ruimtelijk werk. Een mooie gelegenheid voor Maris om dat weer op te pakken.


Wie weet kunnen we zelfs een compleet nieuwe installatie tegemoet zien





Jan Willem Maris, Amsterdam Nederland.


http://jwmaris.exto.nl/



Daniëlle Luinge, Zierikzee Nederland.


http://www.daanluinge.nl
http://www.luinge.exto.nl



Koen Pattyn, Gent Belgie.


http://koenp.exto.nl/


Kobe De Peuter, Coma Ruga Spanje.


www.kobe.exto.nl

Iet Langeveld, Lisse Nederland.


http://iet.exto.nl/